EDUKACIJA

Komunikacijske razvojne ljestvice – Koralje

Tijekom procjene komunikacijskog i jezično-govornog razvoja stručnjaci često nemaju uvid u kompletne mogućnosti i sposobnosti djeteta. Stoga je, naša logopedica Barbara Augustinović sudjelovala na jednodnevnoj edukaciji o uporabi i evaluaciji komunikacijskih razvojnih ljestvica kako bi dobili kompletnije informacije o jezično-govornom razvoju djeteta te upotpunili logopedsku procjenu.

Koraljama se prikupljaju podaci o jezičnome razvoju djeteta počevši od prvih gesta, preko širenja ranog rječnika do razvoja gramatike. Obilježja komunikacije i jezika mijenjaju se u prvim godinama djetetova života nevjerojatnom brzinom, pa je bilo nužno napraviti dvije ljestvice. Prva, Riječi i geste, služi za procjenu jezika dojenčeta (od 8. do 16. mjeseca). Druga, Riječi i rečenice, služi za procjenu jezika hodančeta (od 16. do 30. mjeseca). Prva ljestvica traži podatke i o djetetovu pasivnom rječniku, tj. riječima koje dijete razumije i o djetetovu aktivnome rječniku, tj. riječima koje govori. Nadalje, procjenjuje se i djetetova uporaba gesta budući da su one vrlo važne u dojenčetovoj ranoj komunikaciji s okolinom i tvore temelje jezičnog razvoja. Drugom se ljestvicom procjenjuje samo aktivno rječničko znanje i uporaba sintakse i morfologije.

Osim za djecu od 8. do 30. mjeseca, Koralje se mogu upotrijebiti za procjenu jezika i nakon 30. mjeseca, ali kod djece koja kasne u jezičnome razvoju. Ljestvice popunjavaju roditelji ili osoba koja dobro poznaje dijete i može procijeniti djetetov jezični razvoj. Bodovanje je objektivno. Norme su prikazane slikovno i tablično. Slikovni prikazi sažimlju razvojne trendove za svako važnije obilježje komunikacijskoga razvoja. Centilni rezultati dani u tabličnom obliku omogućavaju procjenu svakog djeteta pojedinačno, u odnosu na njegove vršnjake, na svakom glavnom odjeljku u dojenačkoj i hodanačkoj ljestvici.

Leave a Reply