este li znali da je vezanje vezica smislena, potrebna i složena aktivnost? Izvodi se i do nekoliko puta dnevno. Roditelji se suočavaju s činjenicom da djetetova noga raste, a u trgovinama ne pronalaze alternativu čička ili jednostavnijeg tipa obuvanja za veći broj noge.
Također, vezanje vezica omogućuje učenje, pamćenje, usmjeravanje i zadržavanje pažnje, vizualnu imaginaciju i procesuiranje vizualnih informacija, bilateralnu integraciju (korištenje obiju ruku i njihova usklađenost), sposobnost koja nam je uopće potrebna kako bismo zavezali čvor – prelazak središnje linije tijela, fina motorika kako bismo mogli držati vezice u rukama. Dok dijete uči vezati vezice, ono aktivno sudjeluje u učenju u smislu slijeđenja uputa i gore navedenih procesa. Kasnije, kada usvoji, vezanje postaje automatsko i ne usmjerava se tolikim intenzitetom koliko se usmjeravalo dok je učilo, a trajanje aktivnosti postaje sve kraće. Ono samostalno provodi aktivnost, a radna terapija je postigla svoj cilj.
U nastavku je prikazan slučaj kako pratiti i podučiti dijete u procesu usvajanja vezanja vezice:
Izaberite tenisice čiju ćete jednu vezicu obojati (po mogućnosti s djetetom) u jednu kontrastnu boju tipa crnu, a drugu ostavite bijelu. Zatim ga uputite da napravi X.
Pokazujte mu kako se to čini ukoliko vaš nalog ne izvrši sam. Davajte mu uputu po bojama. Npr. crna ide ispod bijele, izvuci crnu, uzmi crnu u jednu ruku, bijelu u drugu i snažno zategni. Djeca trebaju vidjeti čvor odnosno uspješan rezultat svog rada. Istaknite kako je čvor napravljen i kako je uspješno to napravljeno. Izbjegavajte riječi negacije poput ne tako, ne, ne slušaš… već ih potaknite da pokušaju ponovno, traže vašu pomoć ukoliko ne uspijevaju (mi na terapiji koristimo joker zovi na koje dijete ima pravo određen broj puta). Pohvalite ih kako su uspješno napravili, kako vi vidite da vas slušaju i trude se.
Nakon čvora pravi se jedna mala crna „uška“ i nju s prstima čvrsto držimo, a bijelom „uškom“ ćemo ju samo jednom zagrliti i bijelu provući na predviđeno mjesto. Obje uške, jednu crnu u jednu ruku, bijelu u drugu ruku i snažno brzo zategnuti. Ukoliko smatrate da je djetetu previše slijediti sve ove korake, raščlanite na više koraka i odredite si za cilj samo vezanje čvora zatim se nakon usvojenog koraka nadovežite s ostalim koracima.
Ono što se pokazalo uspješnom strategijom kako bi djeca imala kontrolu i vizualno si mogla predočiti trajanje aktivnosti je ploča s poljima, primjerice pet polja odnosno pet puta ćete ponoviti aktivnost. Izaberite vrijeme za učenje kada je vaše dijete odmorno i dovoljno koncentrirano za aktivnost takvog tipa. Djecu, koja su natjecateljski raspoložena, moguće je motivirati s „turnirom“ u vezanju vezica tipa zatvorenih očiju ili uz štopericu. Na kraju, još jedna vizualna podrška i potvrdnica je doslovno papir s njihovim imenom na kojem piše da se izuzetno potrudio/potrudila i usvojio/ila. Rezime priče; vještina je usvojena, samostalnost postojana, a dijete zadovoljno.
Vaš stručni tim!